Saturday 13 October 2012

Sebuah Episod 27


2009 ; form 5 -santai sepetang d skolah....

Aku masih ingat lg.......

"Yu, mu nie! sokmo gtu...ado mslah, bkn nk kgsi ng aku....! pah, kalu jd gapo2...mula lah nk nangis dpan aku! aku suh crito x sey! letih aku mikir pangai mu nie....! ado msalah wak caro xdok msloh!! Tau nk hepy jah!! geram aku....! Mu xyah nk pendam2 lah, aku tau mu tuh sgt tluka... tp mu xyah nk tahan2 lah...xyah nk blakon! kalu xtahn, mu crito lah kt ku...sapa bila mu nk jd gni?? dk pndam dlm hati gtu?? ak lemah la ng mu sore nih....xhabis2 nk jaga hati ore....hurmm!!"

"Pahni, bo wak gtu kalu mu msuk mano2 ipt! try jd ore hok buleh kgsi mslah gak!! xleh ak tgk mu gni....buat ak runsing mikir ko mu...."

>dr kata2 shbt baik ku<


2010-skrg....; Kehidupan sekarang...

Bila aku cuba jd seorg yg ingin kgsi mslah ak, lain pula jd.... buat aku mkin sakit... aku rsa, 'sgumpal darah' itu bgtu sgt mronta dr mnahan luka2 yg d hiris2 c dia.......

Hmmm....aku xmmpu mluah lg...baik aku jd mcm dulu... pndam je mslah yg mnimpa aku drpd mluah, buat ak mkin 'sakit'.......!!

Wlau aku x bcinta....tp aku dpt rasa bgaimana bgitu terlukanya hati bila d khianati dn d aniaya oleh org yg pling rapat ng aku......

Aku......hmmm...
Aku bgitu pcayakan dia....tp sbaliknya, aku yg d tuduh...
Aku bgitu mbela 'buah hatinya'....tp sbaliknya, aku d tuduh...
Aku bgitu husnunzon dgn dia....tp sbaliknya, dia bgtu su'uzon dgn aku....
Aku bgitu sgt mjaga hati dia dn 'buah hatinya'....tp sbaliknya, aku d anggap mghancurkn hubungn diorg....
Aku bgitu risau memikirkn kdaan dia n buah hatinya...tp sbaliknya, tegar dia buat aku lemah....
Aku bgitu sgt mjaga hati dia dn hati buah hatinya...tp sbaliknya, luka yg bgitu mdalam dia toreh buat aku!!

Allah......apa salah aku ya Allah...!??
Hgga bgitu tajamnya duri yg mnusuk qalbu ku.....
Hgga bgitu tegarnya sahabat itu mnuduh aku???
Hmpir stahun hubungn kami bgitu rapat...
rupanya dia betol2 xpernah kenal aku???
hgga sggup negatif bgitu skali thadap aku....
ya Allah....

Sememangnya KAU sngaja ingin mnguji aku.....
menguji tahap kesabaran, ketabahan, dan redha/pasrahnya aku dgn ketentuanMu.....

KAU uji aku mngenali sahabat d KIAS, slama stahun aku bsahabat dgn dia....
Wlau aku thu dia sudah bpunya, tp xpernah sdetik pn aku ingin mngambil dia dr kekasihnya!!
krn aku sudah jnji dgn diri aku, xkn ada cinta dlm psahabatn...

Ya...sememangnya aku dn dia hnya shbt sekolej...
tp, apabila blaku satu krisis...
Aku yg d tuduh merosakkan hubungn diorg! Allah..........
Aku bgitu xtau siapa yg mlakukn smua tu!
tp...knpa tegarnya dia bisa beranggapan sebegitu rupa???
kuatnya ujianMu ya Allah..........

Sgguh....ak bgitu thiris dgn shbt ku itu.......
prnah aku bsuara n bjanji pd dia....

"Sy xkn ggu hak awak...dn xkn ambil tahu hal peribadi awk dgn dia... sy taakkkan bgtau dia tntg psahabatn kita ats sikap dia yg awk jelaskn... pcayalah, sy xkn msuk cmpur urusn peribadi awk... hgga pkara nie awk yg mula jelaskn...ok? so, jgn rsau....sy akn ikut pmintaan awk.. demi mjaga hati dia dr cmburu buta... xpa, sy fhm prsaan pmpuan...wlau x patut buat mcm nie ng dia... seandainya dia thu akhirnya, sy akn tlg awk utk backup hubungn awk ng dia dr dia fkir bkn2... lg pn kita memg shbt pn..xlebih dr tu...hmm...."

tp....smua tu hnya msuk kanan,kuar kiri....
lpas blaku krisis...dia lupa kata2 yg pnah aku ucapkn....
dia lupa jnji aku utk jaga hati pasangn dn hubungn dia dgn buah hatinya....
hgga sggup dia mngata aku mcm2....
bagaikan hilang terus kpercayaannya pd aku sbg seorg shbtnya........
Allah......

Hgga kini....aku msih tguris atas balasn yg dia bg pd ak slma ak bshabat dgn dia.....
Hmmm....ckup lah aku jdkn pengajaran agar bhati2 dgn shbat2 ku....
tp...kpercayaanku pd smua shbt2 ku msih utuh kukuh....
kerna shbt amat pnting dlm hidup ku.....

Ckup la aku yg baik sgka, setia, prcaya, smangat, korban dan tabah dgn layanan shbt2 pd aku....wlau aku thu, aku sgt lemah!!
namun, aku cuba usaha pujuk diri agar kuat! kuat utk bdiri.......
Aku tahu, Allah ada untukku....DIA tahu sgalanya.........

Ya, DIA tahu dn faham sgala prasaan dari hati kecilku..........
Allah...........
moga tabah dagingku, sabar darahku, redha qalbuku, pasrah kudratku.....
Hanya KAU yg mampu...........



-bersambung-
*dari_hati_kecilku..{14102012;0505a.m}*

No comments:

Post a Comment